
 

On the 25 Assertions of the Freedom House Report 
 
The U.S. – based Freedom House published its annual report at the beginning of May 2012 
whereby it evaluated the status of the freedom of the press in 197 different countries in 2011. 
According to the ranking of the survey Hungary’s press freedom was downgraded from 
“Free” to “Partly Free” in 2011. The report itself explains this in four lines and a four-page 
draft country report is also attached. The report contains four main assertions (listed in 
Sections 1-4 below), whereas the supplementary country report specifies further findings. 
Below we wish to react only to the factually incorrect assertions and the study’s findings that 
arebased on highly debatable and questionable assertions.  
 

1. “Establishment of the new National Agency for Data Protection which will reduce access 
to information.” 
 

The correct name of the new agency is Authority for Data Protection and Freedom of 
Information. The tasks of this agency also include the guaranteeing of the publicity of data 
of public interest. The wrong English translation of the name of the authority is misleading, 
since it suggests that the authority is dealing only and exclusively with data protection 
issues, whereas the second part of the sentence suggests that its task is to protect the data of 
public interest against the citizens. The guarantees of the publicity of data of public 
interest, defined under the Basic Law (New Constitution) as a human right, have not 
declined according to the new law, the regulations have not changed substantially. The 
assertions concerning the future activities of the new authority can only be described as a 
malicious assumption. The report states, without any kind of empirical evidence, that the 
authority will restrict the publicity of data of public interest. 
 

2. “A politically motivated licensing procedure resulting in the loss of the frequencies of a 
critical radio station.”  
 
In the Klubrádió case  - to which the report refers - an ordinary administrative procedure 
was conducted, which was in turn challenged by the radio station at court. As a result of 
the court decision, a part of the procedure has to be revisited, thus the procedure has not 
yet come to an end.  The report should not have used past tense concerning these matters. 
since, as a result, Klubradio is still operating on its original frequency. Furthermore, the 
rules of the frequency tenders stipulated in the new media law ensure significantly more 
statutory guarantees. Thanks to this, contrary to the previous media law, affected  parties 
(?) now have the right to effective judicial review against the decisions of the media 
authority.- 
 

3. “Increased reports of censorship and self-censorship, especially in the public service 
channels.”  
 
The new regulations do not contain any rules that would result in censorship (i.e. official 
content examination prior to publication or the restriction of publication). It is hard to 
dispute the comments about self-censorship, since this criticism is based on improvable 
assumptions. However, looking at the diversity of the Hungarian media market and the 
multitude of voices criticizing the Government seem to prove the contrary. 
 

4. “Worsening economic conditions for independent media entrepreneurship.” 
 



 
 

 2 

The economic crisis has had its impact all over the world. Newspapers go bankrupt, 
publishing houses are closed, etc. It would be a mistake to identify this as a uniquely 
Hungarian problem or to blame the Hungarian Government for these events. 
 

5. “In July (2010), the government amended the constitution, removing a passage on the 
government's obligation to prevent media monopolies.”  
 
The report fails to mention that the amendment made during the summer of 2010 
introduced a general constitutional obligation regarding media pluralism, which at the 
same time was also incorporated in the new Basic Law that aims - among other things - to 
prevent media monopolies.  
 

6. “The Government consolidated media regulation under the supervision of a single 
authority, the National Media and Infocommunications Authority (NMHH), whose 
members are elected by a two-thirds majority in parliament and whose leader also chairs a 
five-person Media Council charged with content regulation.”   
 

The National Media and Infocommunications Authority does not have any members. The 
media market is supervised by the Media Council exclusively, the members of which are 
elected by the Parliament.  
 

7. “The law gives the head of the NMHH the right to nominate the executive directors of all 
public media.”  
 
The executive director nominees are nominated not by the President of the National Media 
and Infocommunications Authority but by the Media Council. However, the operator of the 
owner of the public media outlets, i.e. the Board of Trustees of the Public Service 
Foundation has the right to select from the several candidates. 
 

8. “Though they share a leader and consist entirely of Fidesz party nominees, the two 
institutions (NMHH and Media Council) are theoretically autonomous, both from the 
government and each other.” 
  

The autonomy of the two institutions is not only theoretical, but is real and guaranteed by 
law. The media regulatory authorities are established by law, as autonomous bodies, in 
most of the European countries. Some of these authorities are operating under the direct 
supervision of the government, a ministry or a specific minister. There is no generally 
adopted solution for the appointment of the members of media authorities or for the 
organisational structure of such authorities. However, in Europe, the members of media 
authorities are often elected by the Parliament, or are appointed by the head of state upon 
recommendation by the Parliament. The rules of the Hungarian Media Act fit into this trend 
and follow the former path. 
Considering also that the regulation provides the opportunity of full judicial review, the 
above referenced nomination and election process cannot provide in any way the 
opportunity to one or more political parties, the Government, or the Parliament to exercise 
influence on the content of media services and press products.  
Article 123 (2) of the Media Act also stipulates that the Media Council and its members are 
solely subject to law, and may not be instructed with respect to the fulfilment of their 
official duties. The mandate of the members is free and they cannot be removed, the latter 
fact being important in terms of their independence. Extensive conflict of interest rules 



 
 

 3 

apply to the members of the Media Council: according to Article 118 of the Media Act, the 
members or their close relatives may not hold any high public offices, or local government 
or government positions; may not have business interests in the fields of media, advertising, 
or communication; may not hold political positions; may not be employed by any political 
party; and may not pursue any political activity in political parties. 
 

9. “The Media Council became officially responsible for interpreting and enforcing 
numerous vaguely worded provisions affecting all print, broadcast, and online media, 
including providers and publishers.”  
 
The report fails to specify which provision of the media regulation is “vaguely worded”. 
Those sharing this criticism usually cite as an example the protection of human dignity, 
however, the inclusion of this in the regulation is an obligation stemming from the 
European Convention on Transfrontier Television of the Council of Europe and is also 
present in the media laws of many other European countries. The Media Council also has a 
large body of previous decisions and Constitutional Court judgments to rely upon in 
interpreting specific sections of the law which for outside observers might seem “vague”.  
 

10. “In April, the Media Council ruled against the planned merger of the local holdings of 
Axel Springer AG and Ringier AG, owner of Népszabadság. Though the council claimed 
that the merger would significantly threaten media diversity, the decision was viewed as an 
attempt to keep the financially vulnerable paper on the market for a more government-
friendly buyer.” 
  

The decision mentioned here served to prevent a monopoly on the media market. And the 
importance of this goal is acknowledged by the report as well. The planned merger would 
have created an excessive monopoly of opinion on the newspaper markets of several 
Hungarian counties. The decision did not have any political motives. 

 
11. “The Media Council can also fine the media service providers for "inciting hatred" against 

individuals, nations, communities, minorities, or even majorities.”  
 
The rule mentioned above imposes a restriction regarding “hate speech” and is not 
protecting the individuals, only social groups and communities. This rule is the 
consequence of the obligation of implementing the European Union directive, which 
contains this rule as well. It should be emphasized, that all European states prohibit hate 
speech. 

 
12. “The Media Council is called to levy fines or suspend the media service providers for 

"unbalanced" reporting.”   
 

Neither fines nor suspension can be applied according to the law in case of violation of the 
obligation of balanced coverage, which obligation is present in most of the EU member 
states. 

 
13. “The Media Council is called to levy fines or suspend media service providers for 

"immoral" reporting.”  
 

The rule mentioning the protection of public morals has a declarative nature, which means 
that it cannot be enforced by any court or authority, and this was established by the 



 
 

 4 

Constitutional Court in its decision made in December 2011 as well. This rule cannot be 
applied in official matters against media service providers, thus obviously no sanction can 
be imposed in case of its possible violation either. 

 
14. “The fines must then be paid before initiating an appeals process.”   

 
Contrary to this assertion, the courts reviewing the decisions of the media authority are 
entitled to suspend enforcement of payment of the fines, and such suspension is performed 
by the courts in all cases, without exception. 

 
15. “Under the December 2010 Media Law, the NMHH can also suspend the right to 

broadcast.”   
 

It should be added to this assertion that this sanction is available under the Hungarian 
media regulation since 1996 and exists in almost all European states. 

 
16.  “In its original iteration, the law also required that all media outlets, including online 

services, register with the Media Council.” 
 

The law never required all “online service service providers” to register. Only the online 
press products were required to register according to the original version of the law and 
also according to the currently effective version. It should be noted that the rule requiring 
registration, which is a general and widely applied rule in Europe, has been included in the 
Hungarian law right from the beginning and its constitutionality was reconfirmed by the 
Constitutional Court in its decision made in December 2011. 

 
17. “Another controversial component of the December 2010 Media Law is the system of co-

regulation.” 
 

Some of the media law experts are actually of the opinion that the most appropriate way of 
regulating media is self-regulation, whereas the second best solution is co-regulation. 
However, self-regulation cannot be required by state instruments (legal regulations). Self-
regulation did not exist in the Hungarian media previously, and nor does it exist today. 
Hence, the law could only provide assistance in introducing co-regulation. 

 
18. “License fees for Budapest-based frequencies more than doubled over the past year.” 

 
This assertion is not true. None of the service providers have more burdens, and frequency 
license fees significantly dropped for 80 percent of the media service providers thanks to 
the new, reasonable and predictable license fee scheme introduced by the law and thus by 
the media authority, 13 years after emergence of commercial media. The fees are 
calculated on the basis of rules generally applicable to all service providers, thus the 
authority cannot act in a discriminatory manner when defining the fees for the different 
service providers. 

 
19. “The ruling of the Constitutional Court adopted in December 2011 excluded print and 

online media from the scope of the sanctioning powers of the NMHH.” 
  

This assertion needs to be clarified since according to the Constitutional Court decision the 
content regulation of the press and the supervision of the respective rules by the authority 
are constitutional. Only certain rules obliging the press (among others) were declared 



 
 

 5 

unconstitutional by the decision, and only in terms of the press, whereas the decision ruled 
that other obligations can be imposed even for the press. 

 
20. “The ruling of the Constitutional Court adopted in December 2011 revoked the media 

authority's right to demand data from media service providers, publishers and program 
distributors.”  

 
This assertion is extremely rough and imprecise. The work performed by the authority 
would be made impossible if the right to demand data was revoked. Only the data 
provision obligation outside the regulatory procedures was annulled by the Constitutional 
Court. 

 
21. “In July, a group of journalists launched a website intended to serve as the Hungarian 

equivalent to WikiLeaks. (…) Within weeks of the launch, the editor in chief of the website, 
Tamas Bodoky, was interrogated by Budapest police's organized crime division after 
publishing files hacked from a financial consultancy firm. Bodoky refused to reveal his 
source, though the police threatened to charge him with perjury.” 

 
The report fails to mention that as far as the protection of journalists' sources is concerned 
the new law represents a considerable step forward since the right to keep secret the 
sources had not existed in criminal proceedings previously. Nevertheless, the 
Constitutional Court ruled that further guarantees are missing and thus are required to be 
incorporated into the law by the legislator until 31 May 2012. 
 

22. “In 2011, the Hungarian National News Agency (MTI) became the official source for all 
public media news content.”  
 

The report fails to explain why does the monopoly of the Hungarian News Agency (MTI), 
regarding only public media, raise concerns and how does it pose a risk to the freedom of 
the press and also fails to name those international standards which define the number of 
sources the public media outlets are required to obtain their news content from. As a result 
of the economic crisis, integration and the elimination of parallel activities are widespread 
measures in the media market throughout the world. 
 

23. “By creating a central property management and production fund, the government 
deprived three previously independent institutions — Hungarian Television (MTV), 
Hungarian Radio (Magyar Rádió) and Danube Television (Duna Televízió) — of their 
financial and organizational autonomy.”  
 

Contrary to this assertion, the new regulation now, after 15 years, finally ensures the 
normative financing of public media as defined under law. The editorial and content 
independence of the different institutions of public media are also guaranteed. This 
independence follows from the definition of “media service” and the ownership structure of 
public media. 

 
24. “By the end of 2011, MTVA had laid off nearly 1,000 employees as part of a long-

anticipated streamlining of public media. The government claims this was driven by 
budgetary concerns, even though the public media received a 10 percent budget increase 
in 2011.”  

 



 
 

 6 

The report fails to mention that the additional financial resources released as a result of the 
layoffs are used for the content produced and ordered by the public media. For example the 
Hungarian Television could not spend any funds on programmes in 2010 due to the 
decision of the previous government whereby it withdrew funds as a way of exerting 
influence. It should also be noted that similar layoffs were carried out in many European 
states as a result of the economic crisis and the changed media market circumstances. Even 
the Hungarian commercial media service providers were forced to perform similar layoffs. 

 
25. “At the end of 2011, the speaker of parliament, Laszlo Kover, banned Hungary's most 

popular online news portal, Index.hu, from reporting from the chamber after it posted a 
video mocking the government.”    

 
As far as we know the above mentioned journalists wanted to ridicule the Members of 
Parliament in general and not the Government. Certain security measures may be justified 
in the Parliament in order to preserve and maintain the honour and solemnity of 
Parliamentary work. 

 
 
Budapest, 16 May 2012 
 
[Prepared by the Hungarian National Media and Infocommunications Authority] 


